Lietuvos centrinė kredito unija (LCKU) tapo Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro nare

Skaityti daugiau

Sukčiavimo prevencija Sužinokite daugiau

Pastarųjų metų tendencijos rodo, jog finansinio sukčiavimo atvejų mastas šalyje tebėra stabiliai aukštas. Siekdamos apsaugoti gyventojus ir įmones nuo finansinių sukčių aktyviai dirba bei bendradarbiauja tiek viešojo sektoriaus institucijos, tiek šalyje veikiančios finansų įstaigos.

Lavinamas kritinis mąstymas, domėjimasis skirtingais sukčiavimo būdais, jiems būdingais požymiais ir vis kintančiomis taktikomis padeda lengviau atpažinti sukčius, neskubėti ir nepasiduoti skirtingoms manipuliacijoms.

Sukčiavimo prevencija gyventojams

Romantinis sukčiavimas
Investicinis sukčiavimas
Telefoninis sukčiavimas
Avansiniai mokėjimai
Phishingas
Kaip apsisaugoti?
Prevenciniai patarimai

Romantinis sukčiavimas

Romantinis sukčiavimas yra pagrįstas asmeniniu ryšiu su potencialia auka ir dažniausiai vyksta tik internete.

Sukčiai pažinčių svetainėse, socialiniuose tinkluose susikuria netikras anketas ir „liūdna” biografija. Bendravimas prasideda nuo žinučių, kviečiančių susipažinti, tuomet bendravimas plėtojamas į apsikeitimą nuotraukomis, skambučius, ateities planų kūrimą, susitikimo planavimą. Sukčius manipuliuoja simpatija, meilės jausmu, o tam tikru metu paprašo pervesti šiek tiek pinigų dėl kažkokios skubios situacijos. Tokios skubios situacijos dažnai kartojasi.

Šis sukčiavimo būdas yra ilgalaikis, kadangi sukčiams reikia pasirinktą asmenį įtikinti, jog jis yra mylimas ir reikalingas, o santykiai rimti, su ateities perspektyva. Šis sukčiavimo būdas nukreiptas į fizinius asmenis.

  • Pavyzdys

Finansų įstaiga sustabdė įtartiną mokėjimą į Turkiją (suma – 4500 Eur, gavėjas – fizinis asmuo, Turkijos pilietis, mokėjimo paskirtis – „Kelionė“). Finansų įstaiga kreipėsi į klientę telefonu, o vėliau ir raštu su prašymu paaiškinti mokėjimo aplinkybes.

Klientė paaiškino, kad gavėjas yra Turkijos karinių pajėgų skrydžio vadas ir kad, tai  – karo gydytojo chirurgo traumatologo (JAV pilietis), tarnavusio Afganistane, skrydžio mokestis iš Kabulo į Ankarą (Turkija). Jis nespėjo iki įvykių (2021-08 mėn.) nusipirkti lėktuvo bilietų į Lietuvą. Liko tik vienas kelias – kariniu sraigtasparniu skristi iš Kabulo į Turkiją. Klientė gydytoją chirurgą pažįsta seniai, yra kolegos.

Po ilgo bendravimo su kliente pasitelkta policijos pareigūnų pagalba. Po pokalbio su pareigūnais klientė suprato kas įvyko, mokėjimas buvo grąžintas į klientės sąskaitą.

Žiūrėti statistiką

Investicinis sukčiavimas

Sukčiai apsimeta finansų ekspertais ir potencialioms aukoms siūlo investavimo paslaugas. Sukčiai, pagal atidirbtas schemas, viliodami netikromis galimybėmis, apgaule įtikina asmenis investuoti į kriptovaliutas, pervedant pinigines lėšas į nepatikimas platformas.

Sukčiai sukuria iliuziją, kad investicijos grąža didelė, rizika minimali ir ragina aukas investuoti vis daugiau lėšų. Visais atvejais aukos praranda visas savo lėšas. Šis sukčiavimo būdas yra ilgalaikis ir nukreiptas į fizinius asmenis.

  • Pavyzdys 

Vyresnio amžiaus vyras staiga pradėjo vykdyti mokėjimus į skirtingas oficialias kriptovaliutų platformas Susisiekus su klientu paaiškėjo, kad jis sulaukė rusų kalba bendraujančių brokerių skambučių ir pagal jų siūlomas rekomendacijas atliko šiuos mokėjimus.

Grąžinti pinigų klientui nepavyko, nes klientas neturėjo prieigų prie el. piniginių šiose kriptovaliutų platformose.

Žiūrėti statistiką

Telefoninis sukčiavimas

Tai – sukčiavimo būdas, atliekamas telefonu, siekiant išvilioti interneto banko prisijungimo duomenis, patvirtinti sukčių inicijuojamus pavedimus. Jis pasižymi tuo, jog pateikus apgaulingą informaciją, siekiama, kad asmenys patys inicijuotų ir įvykdytų pavedimus į sukčių nurodytas mokėjimo sąskaitas.

Telefoninio sukčiavimo atveju sukčius apsimeta dažniausiai finansų, teisėsaugos ar valstybės institucijos tarnautoju, o asmuo pats perduoda duomenis sukčiui. Sukčiavimo būdas dažnai nukreiptas į rusakalbius asmenis arba rusų kalbą mokančius asmenis.

  • Pavyzdys

Vyrui į mobiliojo ryšio telefoną paskambino rusakalbis vyriškis, kuris prisistat finansų įstaigos darbuotoju ir paaiškino, kad iš vyro sąskaitos yra atliktas pavedimas, kurį reikia patikrinti ir galbūt sustabdyti dėl vykdomo sukčiavimo.

Pokalbio metu sukčius nurodė, kad, siekiant užblokuoti interneto banko programėlę tam, jog nebūtų daromi kiti pavedimai, būtina pasakyti prisijungimo prie interneto banko duomenis. Vyriškis,  pasakęs prisijungimo duomenis ir suvedęs naudojamos atpažinimo priemonės PIN kodus, pastebėjo, kad iš turimos mokėjimo sąskaitos buvo pervesti 4000 eurų į nežinomo asmens mokėjimo sąskaitą. Padaryta 4000 eurų žala.

Žiūrėti statistiką

Avansiniai mokėjimai

Gyventojai, ieškodami pigesnių prekių elektroninėse parduotuvėse ar specializuotuose skelbimų portaluose, už neegzistuojančias prekes sukčiams atlieka avansinius pervedimus: už neva parduodamus automobilius, mobiliuosius telefonus ir kitus daiktus.

  • Pavyzdys

Internete radote skelbimą apie skubiai parduodamą gerą automobilį žemesne nei rinkos kaina. Pardavėjas Jūsų prašo rezervacijos mokesčio su galimybe mokestį susigrąžinti.

Pardavėjas nurodo automobilio apžiūros vietą ir laiką. Jūs sumokate rezervacijos mokestį, tačiau nuvykus į sutartą vietą apžiūrėti automobilio, pardavėjas nepasirodo.

Žiūrėti statistiką

Phishing'as (suklastotas SMS arba el.laiškas)

Phishing’as – sukčiavimo būdas, taikomas siekiant išvilioti interneto banko prisijungimo duomenis, mokėjimo priemonių (pvz. mokėjimo kortelės) duomenis, patvirtinti apgaule atliekamus pavedimus ir pan.

Šis sukčiavimo būdas nukreiptas į fizinius ir juridinius asmenis. Gyventojams atsiunčiamos suklastotos SMS žinutės arba laiškai, primenantys finansų ar valstybės institucijų pranešimus, siekiant gauti interneto banko prisijungimo duomenis.

  • Pavyzdys

Fizinis asmuo tariamai iš banko gavo SMS žinutę tariamai iš banko, kurioje buvo nurodyta, kad kliento banko sąskaita yra užšaldyta dėl neteisėtų operacijų ir buvo nurodyta prisijungti prie atsiųstos nuorodos.

Fizinis asmuo, paspaudęs nuorodą, suvedęs prisijungimo ID ir naudojamos atpažinimo priemonės ID, pastebėjo, kad buvo atliktas 3000 eurų pavedimas į mokėjimo sąskaitą. Padaryta 3000 eurų žala.

Žiūrėti statistiką

Prevenciniai patarimai

Finansiniai sukčiai taiko skirtingus metodus – stengiasi pasiekti telefono skambučiais, SMS žinutėmis, pokalbių programėlėmis ar mezga pažintis socialiniuose tinkluose. Kad ir kokią taktiką jie bepasirinktų, visoms joms būdinga manipuliacija žmogiškaisiais jausmais.

Sulaukus netikėto skambučio, žinutės ar el. laiško, būtina:

  • neskubėti ir nevykdyti sukčių nurodymų;
  • nespausti Jums siųstų nuorodų ir nesuvesti duomenų;
  • įvertinti, ar Jums pateikiamos faktinės aplinkybės yra realios;
  • tikrinti informaciją – atsižvelgiant į situaciją, susisiekite su paminėtu asmeniu, institucija ar organizacija jums žinomais oficialiais kontaktais ar savo paskyrose (pvz. siuntų tarnybų, Sodros, Mano VMI ir pan.)
  • prisiminti, jog valstybės institucijos, bankai, siuntų bendrovės ir pan. neprašo asmens ir interneto banko duomenų.

Pastebėjus itin viliojančias reklamas socialiniuose tinkluose, gausų asortimentą už mažą kainą siūlančias el. parduotuves, ar itin patrauklius skelbimus specializuotose skelbimų ar būsto nuomos platformose, būtina:

  • tikrinti ir lyginti informaciją: ar reklamos pasikartoja kituose kanaluose, pavyzdžiui, kitame socialiniame tinkle ar oficialioje svetainėje.
  • įvertinti, ar siūloma kaina atitinka rinkos kainą – palyginkite, kiek už norimą prekę ar paslaugą prašo kiti pardavėjai, įvertinkite, ar ji ženkliai skiriasi.
  • įsitikinti, kad pardavėjas ir jo siūloma prekė ar paslauga iš tiesų egzistuoja: patyrinėkite kitus pardavėjo profilius, užduokite papildomų klausimų, vertinkite, kaip pardavėjas bendrauja.

Patikimiausias apsaugos būdas – kilus bent menkiausiam įtarimui kontaktą kuo greičiau nutraukti.

 

Pagalbos kontaktai

Informuokite savo banką

Jeigu susidūrėte su finansiniais sukčiais, ar, deja, nuo jų jau nukentėjote, kuo skubiau oficialiais kontaktais susisiekite su savo banku, kad būtų imtąsi prevencinių priemonių.

Praneškite trumpuoju policijos tel. 112

Jeigu įtariate, jog susidūrėte su finansiniais sukčiais arba, deja, nuo jų jau nukentėjote, kuo skubiau kreipkitės pagalbos į policiją.

Praneškite Nacionaliniam kibernetinio saugumo centrui

Jeigu sulaukėte SMS žinučių arba el. laiškų su, kaip įtariate, suklastotomis nuorodomis, kuriomis sukčiai bando išvilioti duomenis, arba pastebėjote netikras interneto svetaines, galite apie tai pranešti Nacionaliniam kibernetinio saugumo centrui el. paštu cert@nksc.lt.

Patikrinus informaciją, žalingos nuorodos yra blokuojamos.

Sukčiavimo prevencija įmonėms

Susirašinėjimo el. paštu perėmimas
Netikras vadovas
Kaip apsisaugoti?
Prevenciniai patarimai

Susirašinėjimo el. paštu perėmimas

Taikydami šį metodą, sukčiai apsimeta esamais ar potencialiais verslo partneriais ar tiekėjais, pateikdami suklastotus mokėjimo ir (arba) kontaktinius duomenis. Šis sukčiavimo būdas nukreiptas į juridinius asmenis.

  • Pavyzdys

Lietuvos bendrovės pardavimų vadovė gavo elektroninį laišką iš užsienio įmonės (verslo partnerių), su kuria vykdo bendradarbiavimą, dėl išankstinio sumokėjimo už prekes.

Susitarime buvo nurodyta mokėjimo suma eurais ir užsienio banko sąskaita (sąskaita tikra, nes pavedimai buvo atlikti ne kartą). Kadangi su verslo partneriais buvo sutarta kita apmokėjimo suma, todėl toliau vyko susirašinėjimas, kad būtų suderinta tiksli mokėjimo suma.

Vėliau bendrovės pardavimų vadovė iš tariamų verslo partnerių gavo laišką su išankstine sąskaita ir nurodymu atlikti mokėjimą, tačiau banko sąskaita jau buvo pakeista į kitą užsienyje registruoto banko sąskaitą.

Atlikus pavedimą ir negavus prekių, bendrovės atstovai susisiekė telefonu su verslo partneriais, kurie paaiškino, kad jokio apmokėjimo negavo.

Įmonės pardavimų vadovė patikrino elektroninio pašto adresą, iš kurio buvo atsiųsta išankstinė sąskaita su nurodyta mokėjimo sąskaita ir pastebėjo, kad elektroninio pašto adresas skiriasi viena raide, palyginti su verslo partnerių elektroninio pašto adresu.

Žiūrėti statistiką

Netikras vadovas

Sukčiai apsimeta įmonės vadovais skambindami telefonu ar siųsdami suklastotus el. laiškus ir įtikina atsakingus asmenis atlikti pavedimus į sukčių sąskaitas. Šis sukčiavimo būdas nukreiptas į juridinius asmenis, dažniausiai į juridinių asmenų finansininkus, apskaitininkus.

  • Pavyzdys

Bendrovės X buhalterė, gavo elektroninį laišką tariamai iš atostogaujančio bendrovės vadovo. El. laiške buvo nurodyta iš bendrovės mokėjimo sąskaitos atlikti avansinį pavedimą už prekes įmonei Y į mokėjimo sąskaitą. Grįžus bendrovės X vadovui iš atostogų paaiškėjo, kad jis jokio laiško bendrovės buhalterei nesiuntė ir atlikti pavedimo nenurodė.

Žiūrėti statistiką

Prevenciniai patarimai

Į įmones besitaikantys sukčiai dažniausiai atlieka namų darbus. Jie kiek galima labiau susipažįsta su įmone. Pasitelkę viešai prieinamą informaciją, interneto svetainę, bendrovės socialinių tinklų paskyras, jie išnagrinėja, kokia yra įmonės struktūra, kas už ką atsakingas, su kokiais verslo partneriais bendrovė dirba.

Taip pat į juridinius asmenis nusitaikę sukčiai turi gerus dalykinio susirašinėjimo įgūdžius. Todėl bendrovių darbuotojams, buhalterinės apskaitos specialistams  būtina:

  • itin atidžiai vertinti direktoriaus „prašymus“ ar „verslo partnerių“ pranešimus apie naują banko sąskaitą bei neįprastus atsiskaitymus už paslaugas;  
  • apsvarstyti, ar minimos „naujos“, „skubios“ situacijos aplinkybės yra realios;
  • atkreipti dėmesį į kliento (-ės) ar direktoriaus (-ės)  dalykinės rašytinės kalbos pasikeitimus – galbūt bendraujama neįprastu tam asmeniui žodynu ar tonu;
  • detaliai įvertinti el.pašto adresą – ar nėra įtartinų simbolių.

Tačiau geriausiai veikianti priemonėneskubėti ir  pasitikrinti gautą informaciją tiesiogiai su verslo partneriais ar įmonės vadovais tiesiogiai, jums žinomais oficialiais kontaktais. 

 

 

Analizės ir apklausos

2024 m II ketv. sukčiavimo atvejų analizė

2024 m. II ketvirčio sukčiavimo atvejų analizė

2024 m. I ketv. sukčiavimo atvejų analizė

2024 m. I ketvirčio sukčiavimo atvejų analizė

Visuomenės nuomonės apklausa 2023 m. rugsėjis

Gyventojų įgūdžiai atpažinti ir reaguotį į finansinio sukčiavimo atvejus

Dažniausiai
užduodami klausimai

Apie sukčiavimo prevenciją

Kokie yra sukčiavimo būdai?

1. Suklastotas el. laiškas arba SMS žinutė (angl. phishing)

Sukčiai dažnai siunčia suklastotus elektroninius laiškus ar SMS žinutes, atrodančias panašiai kaip jūsų banko ar kitų naudojamų paslaugų tiekėjų siunčiama informacija. Taip siekiama iš jūsų išgauti internetinio banko prisijungimo duomenis, patvirtinti sukčių atliekamus pavedimus ir pan. Atidžiai įvertinkite visą informaciją, gautą nuotolinėmis ryšio priemonėmis: peržiūrėkite informacijos siuntėjo duomenis, bendrą el. laiško struktūrą. Lietuvoje veikiančios finansų ir kredito įstaigos niekada neprašys jūsų atskleisti prisijungimo prie banko sąskaitos duomenų ar atlikti mokėjimo pavedimą – jei sulaukėte tokio prašymo, jį ignoruokite.

2. Skambučiai apsimetant banko ar kitos įstaigos darbuotoju

Sukčiai, prisistatantys jūsų banko arba valstybės institucijos atstovais, mėgina užmegzti kontaktą ir taip priversti pasidalyti asmenine, finansine arba prisijungimo informacija. Niekada nepasiduokite emocijoms, neatsakinėkite į klausimus, jei nesate tikri, su kuo kalbate.

3. Investicinis sukčiavimas

Įkyrūs skambučiai, laiškai, rėksmingi skelbimai internete, bandantys įtikinti, kad jums teikiamas labai patrauklus investavimo pasiūlymas arba proga įsigyti fantastišką prekę. Jeigu tai skamba per daug gerai, kad būtų tiesa, ko gero, taip ir yra.

4. Susirašinėjimo el. paštu perėmimas

Sukčiai įsilaužia į elektroninį susirašinėjimą tarp dviejų šalių, pavyzdžiui, tarp prekės pirkėjo ir pardavėjo, ir, sulaukę patogaus momento, informuoja mokėtoją apie pasikeitusią banko sąskaitą. Sulaukus panašaus el. laiško pirmiausiai tiesiogiai susiekite su prekės ar paslaugos tiekėju.

5. Sukčiavimas apsimetant įmonės vadovu

Finansų specialistai dažnai būna vieni mėgstamiausių sukčių taikinių. Jeigu tvarkote didelės bendrovės finansus, galite sulaukti netikėto skambučio iš tariamo įmonės generalinio direktoriaus, kuris prašo nedelsiant apmokėti sąskaitą faktūrą arba pervesti pinigų. Nepaisykite skambinančiojo pažadų atsidėkoti, skubinimo arba grasinimų ir neskubėkite. Visada laikykitės įmonėje įprastos mokėjimų tvarkos. Būtinai pasitarkite su kompetentingu kolega ir vadovais.

6. Romantinė apgavystė

Dažniausiai šis būdas aptinkamas internetinėse pasimatymų svetainėse ar socialiniuose tinkluose. Viskas prasideda nuo romantiško bendravimo, vėliau pasipila prašymai pasidalyti savo intymiomis nuotraukomis ar vaizdo įrašais. Galų gale, imama šantažuoti, prašant pervesti pinigų.

Kokie sukčiavimo būdai naudojami dažniausiai?

Dažniausiai naudojamas sukčiavimas, vadinamas phishing, kai sukčius pinigus ar asmens duomenis bando išvilioti el. laiškuose ar SMS pranešimuose apsimesdamas privačiąja arba viešąja finansine institucija.

Šiuo metu taip pat Lietuvoje suintensyvėjo investicinis sukčiavimas.

Dažniausiai investiciniai sukčiai žmonės į savo schemas bando įvilioti jiems skambindami telefonu ir pristatydami nerealias galimybes. Neretai skambinama iš užsienio telefono numerio, siūlantieji šneka rusiškai. Taip pat gali būti siunčiami elektroniai laiškai su investavimo pasiūlymais bei nuorodomis į suklastotas platformas, kuriami profiliai, pasitelkiamos reklamos socialiniuose tinkluose.  

Investiciniai sukčiai manipuliuoja noru greitai ir lengvai užsidirbti ir praturtėti esant labai mažai rizikai. Siekiant įvilioti žmones į šias žabangas, siūlomas išskirtinis, karštas pasiūlymas TIK JUMS. Taip pat investiciniai sukčiai naudoja programinę įrangą, platformas, kurios atrodo kaip realiai veikiančios ir nekenkėjiškos programos, platformos ar programėlės.  

Visais atvejais įtarus, jog bendraujate su sukčiais, nutraukite tolesnį bendravimą, nepasiduokite spaudimui – neveskite asmens duomenų, nespauskite siūlomų nuorodų, blokuokite telefono numerius arba ištrinkite žinutes ar el. laiškus.  

Kaip atpažinti sukčius?

Savo sukčiavimo schemose dažniausiai naudoja skubos elementą, siekia sukelti stresą. Jie visada aiškins, kad pervedimo laukia dabar, kad pasiūlymas galioja tik specialiai jums ir tik šią valandą, kad investuoti turite tučtuojau, nes akcijų kainos kyla žaibiškai. Gavę skambutį ar raginimą veikti, visada sustokite ir pagalvokite.

Gavę laišką ar žinutę, tikrinkite, kas yra siuntėjas. Patikrinkite el. pašto adreso domeną, svetainės adresą. Sukčių naudojamuose adresuose visada bus klaidų, sukeistų raidžių, neaiškių simbolių.

Taip pat tikrindami informaciją,  įvertinkite ir atsiliepimus apie siūlomos paslaugos teikėjąįtarimų turėtų sukelti vien tik teigiami atsiliepimai, sėkmės istorijos arba tai, jog atsiliepimų nėra visai, ypač socialiniuose tinkluose. Gali būti, jog visi neigiami komentarai yra trinami, siekiant kuo daugiau žmonių įvilioti į pinkles.

Kaip apsisaugoti nuo sukčių?

Kiekvieno iš mūsų asmeninis atidumas ir kritinis mąstymas yra svarbiausi veiksniai, padedantys nepapulti į sukčių pinkles.  

Įtarus, jog bendraujate su sukčiais, svarbiausia:  

  • NEPASIDUOKITE EMOCIJOMS, spaudimui ir raginimams: sukčiai yra linkę manipuliuoti jautria informacija – į bėdą patekusiais artimaisiais, neva „nutekėjusia” asmenine informacija, trumpai galiojančiomis nuolaidomis, ilgai nesitęsiančia palankia investicijoms situacija ir pan.  
  • IGNORUOKITE gautas nuorodas, nesuveskite asmeninių duomenų.  
  • TIKRINKITE INFORMACIJĄ – įsitikinkite, kad nurodytos aplinkybės yra realios: ar atitinka pateikiami faktai, ar nekelia įtarimų interneto adresas, jeigu siūloma investuoti ar apsipirkti el. parduotuvėje, įvertinkite kitų vartotojų elgesį: galbūt jau yra kitų žmonių paliktų komentarų, o gal jų nėra visai. Įtarimų turėtų sukelti ir vien tik pozityvios reakcijos, sėkmės istorijos.  
  • BLOKUOKITE abejotinas žinutes, skambučius.  

Taip pat patariama, nepamiršti ir nuolat atnaujinti programinės įrangos apsaugos aplikacijas.  

Visuomet naudinga pasidalinti informacija su organizacijomis ar institucijomis, kurių vardu neteisėtai dangstosi sukčiai.  

Taip pat sulaukus ar internete pastebėjus įtartinų nuorodų, jas galima nusiųsti į Nacionalinį kibernetinio saugumo centrą, adresu cert@nksc.lt, informuoti policiją.  

Kur ieškoti prevencinės informacijos, padedančios atpažinti sukčius?

Vertingą ir nuolat atnaujinamą informaciją apie sukčiavimą skelbia Lietuvos banko Finansinio raštingumo centras, taip pat Policijos departamentas.  

Prenvencine informacija dalijasi Lietuvos bankų asociacija ir atskiros finansų įstaigos.  

Kur kreiptis įtarus, kad galbūt susidūrėte su sukčiais?

Kilus įtarimams dėl sukčiavimo, praneškite:  

  • policijai, telefonu 112; 
  • Nacionaliniam kibernetinio saugumo centrui, el. paštu: cert@nksc.lt

Ką pirmiausia turiu daryti, jeigu įtariu ar tapau sukčių auka?

Jeigu visgi nutiko taip, kad savo asmeniniais duomenimis pasidalijote su sukčiais, arba pervedėte lėšas, būtina kuo operatyviau: 

  • kreiptis į savo banką;  
  • pranešti policijai.  

Kaip išvengti sukčių, aukojant Ukrainai?

Skirdami paramą Ukrainai, atidžiai patikrinkite, ar organizacija yra įregistravusi veiklą Lietuvoje, kokiame banke registruota jos sąskaita. Taip įsitikinkite, kad savo veiklos ataskaitas ji skelbia viešai.

Prieš teikdami paramą, atkreipkite dėmesį į ženklus, leisiančius nustatyti, ar nurodytas paramos gavėjas yra patikimas:

  • atidžiai patikrinkite sąskaitų numerius įrašuose socialiniuose tinkluose ir oficialioje paramos fondo svetainėje – jie turi sutapti
  • svarbu įsitikinti, ar paramos prašanti organizacija yra įregistravusi veiklą Lietuvoje, kiek laiko ji veikia. Tokią informaciją galima rasti Valstybinės mokesčių inspekcijos puslapyje ČIA;
  • atkreipkite dėmesį, kurios šalies banke yra paramos gavėjo sąskaita; norint išvengti valiutos keitimo mokesčių, Lietuvoje veikiančių finansų įstaigų klientams patogiausia pervesti paramą eurais į euro zonos valstybių finansų įstaigose esančias sąskaitas; jei organizacija yra įsteigta užsienyje, informacija apie laukiamą paramą turėtų būtų patalpinta oficialiuose puslapiuose;
  • pravartu pasidomėti, ar paramos organizacija jau yra anksčiau teikusi panašią pagalbą Ukrainai; atkreipkite dėmesį į paramos teikimo būdą: pavyzdžiui, jei siūloma paremti tik kriptovaliutomis, tai turėtų kelti įtarimą;
    jei prašoma itin didelių sumų, tai vienas iš sukčiavimo ženklų;
  • mūsų šalies įstatymai reikalauja, kad, pasibaigus finansiniams metams, labdaros ir paramos fondai viešai pateiktų metinę veiklos ataskaitą, tad įsitikinkite, ar organizacija tai tikrai daro.

Naujienos

PatarimaiSukčiavimo prevencija Paskelbta: 14/02/2025

Sukčių meilės pinklės: kaip nelikti su tuščia sąskaita ir sudaužyta širdimi?

Nors praėjusiais metais internetą sudrebinusi istorija, kai prancūzė sukčiui, apsimetusiam Bradu Pittu, pervedė solidžią sumą pinigų, daug kam galėjo sukelti šypseną, vis dėl to amžiną meilę žadantys apgavikai aktyvūs ir Lietuvoje. Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro duomenimis, vien per pirmus devynis praėjusių metų mėnesius romantiniai sukčiai iš gyventojų pasisavino daugiau nei . Ekspertai pabrėžia, kad nors lietuvių budrumas auga, sukčiai veikia ne tik Valentino dieną, bet ir visus metus bei vis randa naujų būdų, kaip išvilioti solidžias pinigų sumas.

Sužinoti daugiau
Sukčiavimo prevencija Paskelbta: 15/01/2025

„Būk budrus – neleisk sukčiams tavęs apgauti“ socialine iniciatyva bus siekiama stiprinti visuomenės informuotumą apie sukčiavimo grėsmes

Viešojoje erdvėje kiekvieną dieną girdime apie vis naujesnius sukčiavimo būdus bei tobulėjančias finansinių sukčių atakas – sukčiai prisidengia įvairių įstaigų vardais, siekia išgąsdinti arba pradžiuginti žmones, manipuliuoja jų patiklumu ir emociniu pažeidžiamumu, taip siekdami išvilioti iš gyventojų jų asmeninius duomenis, turimas santaupas. Siekiant stiprinti visuomenės sąmoningumą apie sukčiavimo pavojus, Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centras (toliau – Centras) pristato socialinę iniciatyvą – „Būk budrus – neleisk sukčiams tavęs apgauti“.  

Sužinoti daugiau
Sukčiavimo prevencijaNaujienosTendencijos Paskelbta: 12/11/2024

Finansinių sukčių atakos tampa vis efektyvesnės: trečiąjį metų ketvirtį realūs gyventojų nuostoliai siekė beveik 5 mln. Eur

Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro atlikta 2024 m. trečiojo ketvirčio sukčiavimo atvejų analizė atskleidžia, jog finansiniai sukčiai ir toliau sėkmingai pelnosi taikydami gerai pažįstamus sukčiavimo metodus – ženkliai išaugo telefoninio sukčiavimo žalos mastas, investicinio ir susirašinėjimo el. paštu perėmimo sukčiavimai. Finansiniai sukčiai liepos – rugsėjo mėn. kėsinosi išvilioti 8,9 mln. Eur, tačiau bendra iš gyventojų ir įmonių išviliota suma siekė 4,8 mln. Eur. Finansų įstaigoms pavyko apsaugoti 42 proc. sukčių bandytų išvilioti lėšų.

Sužinoti daugiau
NaujienosSukčiavimo prevencija Paskelbta: 26/09/2024

Apklausa: besikeičiant sukčių taktikoms, gyventojų atsparumo įgūdžius reikės nuolat atnaujinti

Lietuvos gyventojams tampa vis sunkiau atpažinti sukčius pagal gramatines klaidas el. laiškuose, o finansiniai sukčiai rečiau naudojasi nelietuviškais telefono numeriais.  Besikeičiant sukčiavimo taktikoms, gyventojams teks stiprinti, o kai kuriais atvejais ir iš naujo formuoti atsparumo įgūdžius. Tokius pokyčius atskleidžia šių metų rugsėjį Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro užsakymu rinkos tyrimų bendrovės „Norstat“ atlikta reprezentatyvi apklausa.

Sužinoti daugiau
Sukčiavimo prevencijaTendencijos Paskelbta: 27/08/2024

Sukčiai naujovių nesivaiko: tęsiasi „investavimas“ į pramanytas platformas, sugrįžo telefoninis sukčiavimas

Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro atlikta 2024 m. antrojo ketvirčio analizė atskleidžia, jog finansiniai sukčiai pelnosi taikydami patikrintus metodus – ženkliai išaugo telefoninio sukčiavimo mastas, didžiausius nuostolius gyventojams atneša „investavimas“ į sukčių platformas, o įmonėms – „Susirašinėjimo el. paštu perėmimas“. Nors balandžio – birželio mėn. sukčiai kėsinosi išvilioti 8,3 mln. Eur, tačiau bendri gyventojų ir įmonių patirti realūs nuostoliai siekė 4,1 mln. Eur, kadangi finansų įstaigos sustabdė 38 proc. bandytų išvilioti lėšų.

Sužinoti daugiau
NaujienosSukčiavimo prevencija Paskelbta: 26/06/2024

Sukčiai vasarą atostogų „neina“ – išlikti budriems skatins edukacinis testas

Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centras ir Lietuvos banko Finansinio raštingumo centras interaktyviu edukaciniu testu gyventojams primena, kad sukčiai neatostogauja net vasarą. Dvylika testo klausimų padės prisiminti dažniausius sukčiavimo būdus ir jų požymius, o geriausiai testą išsprendusieji laimės Lietuvos banko Finansinio raštingumo centro iniciatyva sukurtą strateginį stalo žaidimą „Sukčių voratinklis“.

Sužinoti daugiau
NaujienosSukčiavimo prevencija Paskelbta: 29/05/2024

Finansiniai sukčiai apsukų nemažina: 2024 m. I ketvirtį realūs nuostoliai siekė 3,7 mln. Eur

Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro parengta 2024 m. I ketvirčio sukčiavimo atvejų analizė rodo, jog pagrindinės finansinio sukčiavimo tendencijos nesikeičia. Sausio – kovo mėnesiais sukčiai kėsinosi išvilioti daugiau kaip 6,8 mln. Eur, tačiau pasiekti tikslų nepavyko – finansų įstaigos sustabdė beveik 3 mln. Eur, dar 220 tūkst. Eur pavyko sugrąžinti. Dominuojantys sukčiavimo būdai išlieka tie patys – investicinis sukčiavimas ir phishingas, kuomet duomenis bandoma išvilioti suklastotais el. laiškais ar SMS žinutėmis.

Sužinoti daugiau
NaujienosSukčiavimo prevencija Paskelbta: 29/04/2024

Plinta naujas sukčiavimo būdas: sukčiai ne tik paskambina, bet ir atvyksta į namus pasiimti bankų kortelių

Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centras šalies gyventojus perspėja apie naują sukčių taikomą metodą. „Google“, banko ar policijos ir kitų institucijų darbuotojais apsimesdami sukčiai telefonu įtikina gyventojus apie kriminaliniais tikslais naudojamas jų banko sąskaitas ar kitas jautrias paskyras, o vėliau – išvilioję ir gyvenamosios vietos adresą – atvyksta į namus pasiimti banko kortelės bei prisijungimo duomenų.

Sužinoti daugiau
NaujienosSukčiavimo prevencija Paskelbta: 25/01/2024

2023 m. finansinių sukčių aktyvumas augo trečdaliu, pasitelkė vartotojų pandeminius įpročius

Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro duomenys rodo, jog 2023 m. finansiniai sukčiai didino savo apsukas – per metus finansų įstaigos fiksavo daugiau nei 10 tūkst. sukčiavimo atvejų, 33 proc. daugiau nei 2022 – aisiais. Lyginant su 2022 m., pernai sukčių išviliota suma ūgtelėjo 3,9 proc. iki 12,3 mln. Eur., tačiau finansų įstaigoms iš šios sumos pavyko sugrąžinti beveik 900 tūkst. Eur, todėl realūs nuostoliai siekė 11,4 mln. Eur. Vertinant 2023 – aisiais metais dominavusius sukčiavimo būdus ketverių metų perspektyvoje, pastebima, jog sukčiai stengiasi išnaudoti per pandemiją susiformavusius skaitmeninius įpročius – labiausiai augo fišingo ir investicinio sukčiavimo mastai.

Sužinoti daugiau
NaujienosSukčiavimo prevencija Paskelbta: 13/12/2023

Prieššventinių rūpesčių kraitelėje – ir grėsmės dėl finansinių sukčių: gyventojai pasisakė, kaip jais manipuliuojama

Kol žmonės intensyviai ruošiasi Kalėdoms ir Naujųjų metų sutiktuvėms, darbų imasi ir finansiniai sukčiai. Maždaug kas antras šalies gyventojas prieš šventes pastebi išaugusį sukčių aktyvumą, rodo Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro užsakymu atliktos apklausos rezultatai.

Sužinoti daugiau

Rodyti daugiau

2 trl. €

Skaičiuojama, kad visame pasaulyje finansiniai sukčiai kasmet išvilioja apie 2 trln. eurų.