Romantinis sukčiavimas yra pagrįstas asmeniniu ryšiu su potencialia auka ir dažniausiai vyksta tik internete.
Sukčiai pažinčių svetainėse, socialiniuose tinkluose susikuria netikras anketas ir „liūdna” biografija. Bendravimas prasideda nuo žinučių, kviečiančių susipažinti, tuomet bendravimas plėtojamas į apsikeitimą nuotraukomis, skambučius, ateities planų kūrimą, susitikimo planavimą. Sukčius manipuliuoja simpatija, meilės jausmu, o tam tikru metu paprašo pervesti šiek tiek pinigų dėl kažkokios skubios situacijos. Tokios skubios situacijos dažnai kartojasi.
Šis sukčiavimo būdas yra ilgalaikis, kadangi sukčiams reikia pasirinktą asmenį įtikinti, jog jis yra mylimas ir reikalingas, o santykiai rimti, su ateities perspektyva. Šis sukčiavimo būdas nukreiptas į fizinius asmenis.
Finansų įstaiga sustabdė įtartiną mokėjimą į Turkiją (suma – 4500 Eur, gavėjas – fizinis asmuo, Turkijos pilietis, mokėjimo paskirtis – „Kelionė“). Finansų įstaiga kreipėsi į klientę telefonu, o vėliau ir raštu su prašymu paaiškinti mokėjimo aplinkybes.
Klientė paaiškino, kad gavėjas yra Turkijos karinių pajėgų skrydžio vadas ir kad, tai – karo gydytojo chirurgo traumatologo (JAV pilietis), tarnavusio Afganistane, skrydžio mokestis iš Kabulo į Ankarą (Turkija). Jis nespėjo iki įvykių (2021-08 mėn.) nusipirkti lėktuvo bilietų į Lietuvą. Liko tik vienas kelias – kariniu sraigtasparniu skristi iš Kabulo į Turkiją. Klientė gydytoją chirurgą pažįsta seniai, yra kolegos.
Po ilgo bendravimo su kliente pasitelkta policijos pareigūnų pagalba. Po pokalbio su pareigūnais klientė suprato kas įvyko, mokėjimas buvo grąžintas į klientės sąskaitą.
Žiūrėti statistikąSukčiai apsimeta finansų ekspertais ir potencialioms aukoms siūlo investavimo paslaugas. Sukčiai, pagal atidirbtas schemas, viliodami netikromis galimybėmis, apgaule įtikina asmenis investuoti į kriptovaliutas, pervedant pinigines lėšas į nepatikimas platformas.
Sukčiai sukuria iliuziją, kad investicijos grąža didelė, rizika minimali ir ragina aukas investuoti vis daugiau lėšų. Visais atvejais aukos praranda visas savo lėšas. Šis sukčiavimo būdas yra ilgalaikis ir nukreiptas į fizinius asmenis.
Vyresnio amžiaus vyras staiga pradėjo vykdyti mokėjimus į skirtingas oficialias kriptovaliutų platformas Susisiekus su klientu paaiškėjo, kad jis sulaukė rusų kalba bendraujančių brokerių skambučių ir pagal jų siūlomas rekomendacijas atliko šiuos mokėjimus.
Grąžinti pinigų klientui nepavyko, nes klientas neturėjo prieigų prie el. piniginių šiose kriptovaliutų platformose.
Žiūrėti statistikąTai – sukčiavimo būdas, atliekamas telefonu, siekiant išvilioti interneto banko prisijungimo duomenis, patvirtinti sukčių inicijuojamus pavedimus. Jis pasižymi tuo, jog pateikus apgaulingą informaciją, siekiama, kad asmenys patys inicijuotų ir įvykdytų pavedimus į sukčių nurodytas mokėjimo sąskaitas.
Telefoninio sukčiavimo atveju sukčius apsimeta dažniausiai finansų, teisėsaugos ar valstybės institucijos tarnautoju, o asmuo pats perduoda duomenis sukčiui. Sukčiavimo būdas dažnai nukreiptas į rusakalbius asmenis arba rusų kalbą mokančius asmenis.
Vyrui į mobiliojo ryšio telefoną paskambino rusakalbis vyriškis, kuris prisistat finansų įstaigos darbuotoju ir paaiškino, kad iš vyro sąskaitos yra atliktas pavedimas, kurį reikia patikrinti ir galbūt sustabdyti dėl vykdomo sukčiavimo.
Pokalbio metu sukčius nurodė, kad, siekiant užblokuoti interneto banko programėlę tam, jog nebūtų daromi kiti pavedimai, būtina pasakyti prisijungimo prie interneto banko duomenis. Vyriškis, pasakęs prisijungimo duomenis ir suvedęs naudojamos atpažinimo priemonės PIN kodus, pastebėjo, kad iš turimos mokėjimo sąskaitos buvo pervesti 4000 eurų į nežinomo asmens mokėjimo sąskaitą. Padaryta 4000 eurų žala.
Žiūrėti statistikąGyventojai, ieškodami pigesnių prekių elektroninėse parduotuvėse ar specializuotuose skelbimų portaluose, už neegzistuojančias prekes sukčiams atlieka avansinius pervedimus: už neva parduodamus automobilius, mobiliuosius telefonus ir kitus daiktus.
Internete radote skelbimą apie skubiai parduodamą gerą automobilį žemesne nei rinkos kaina. Pardavėjas Jūsų prašo rezervacijos mokesčio su galimybe mokestį susigrąžinti.
Pardavėjas nurodo automobilio apžiūros vietą ir laiką. Jūs sumokate rezervacijos mokestį, tačiau nuvykus į sutartą vietą apžiūrėti automobilio, pardavėjas nepasirodo.
Žiūrėti statistikąPhishing’as – sukčiavimo būdas, taikomas siekiant išvilioti interneto banko prisijungimo duomenis, mokėjimo priemonių (pvz. mokėjimo kortelės) duomenis, patvirtinti apgaule atliekamus pavedimus ir pan.
Šis sukčiavimo būdas nukreiptas į fizinius ir juridinius asmenis. Gyventojams atsiunčiamos suklastotos SMS žinutės arba laiškai, primenantys finansų ar valstybės institucijų pranešimus, siekiant gauti interneto banko prisijungimo duomenis.
Fizinis asmuo tariamai iš banko gavo SMS žinutę tariamai iš banko, kurioje buvo nurodyta, kad kliento banko sąskaita yra užšaldyta dėl neteisėtų operacijų ir buvo nurodyta prisijungti prie atsiųstos nuorodos.
Fizinis asmuo, paspaudęs nuorodą, suvedęs prisijungimo ID ir naudojamos atpažinimo priemonės ID, pastebėjo, kad buvo atliktas 3000 eurų pavedimas į mokėjimo sąskaitą. Padaryta 3000 eurų žala.
Žiūrėti statistikąFinansiniai sukčiai taiko skirtingus metodus – stengiasi pasiekti telefono skambučiais, SMS žinutėmis, pokalbių programėlėmis ar mezga pažintis socialiniuose tinkluose. Kad ir kokią taktiką jie bepasirinktų, visoms joms būdinga manipuliacija žmogiškaisiais jausmais.
Sulaukus netikėto skambučio, žinutės ar el. laiško, būtina:
Pastebėjus itin viliojančias reklamas socialiniuose tinkluose, gausų asortimentą už mažą kainą siūlančias el. parduotuves, ar itin patrauklius skelbimus specializuotose skelbimų ar būsto nuomos platformose, būtina:
Patikimiausias apsaugos būdas – kilus bent menkiausiam įtarimui kontaktą kuo greičiau nutraukti.